Rozhovor pre Dobrý kraj
Rozvojová agentúra Dobrý kraj a Za horami za dolami sa rozhodli podporiť osvetu zerowaste a čistejšej planéty. Oslovili nás s týmito otázkami a nakoniec s nami natočili krátke promo video ako výzvu ku gruntovačke. Upratovanie na deň zeme.
Kedy
ste so Zero Waste začínali vy a čo vás k tomu viedlo?
Od
malička nás rodičia viedli k šetrnosti. Veci sme si vyrábali, alebo
opravovali. Možno jedna z mála dobrých vecí na komunizme bola, že vecí bolo málo
a tak si ich ľudia viac vážili. Toto zdieľame s manželkou doteraz. Na
strednej škole som sa obliekal kompletne v second hand oblečení, pretože
som bol grunger a hipisák. Tie štýly už až tak nerieišim, ale stále mám
prevažnú časť oblečenia zo sekáču, alebo swapu. Po strednej som začal stopovať
krížom krážom po Európe a Amerike, čo mi tiež napomohlo
k minimalizmu. Inak ja preferujem pojem minimalizmus, pretože zerowaste v doslovnom preklade je nedosiahnutelný.
Boli
vaše začiatky zložité? Ak
áno, v čom a kam sa to v dnešnej dobe posunulo?
My sme kúpili už zabehnutý
eshop. Ťažké začiatky si odskákali ešte Fekiačovci. My sme teda naskočili do už rozbehnutého vlaku, čo tiež nieje jednoduché. Dnes už v tom vieme
chodiť a tak to nie len o tom čo o obchode nevieme, ale už aj
o tom čo vieme.
Prečo si myslíte, že žiť Zero Waste spôsobom je v dnešnej dobe kľúčové a dôležité?
Bolo to kľúčové a dôležité vždy. Vďaka tomu
sme na tejto planéte 200 000 rokov. Od kedy sme sa stali vrcholom
potravinového reťazca, (cca 70 000 rokov) ničíme život okolo nás, ale
vždy sme to robili viac či menej udržateľne. Posledných 200 rokov to však robíme
neudržateľne a od konca druhej svetovej vojny sme vypustili do ovzdušia
85% súčasného CO2. Za môj život, čiže 40 rokov sme znečistili planétu
a znížili počet divokých zvierat viac ako za celých tých dlhých
dvestotisíc rokov. To už nie je sranda. To už nie je o zdokonaľovaní
produktivity a ekonomického rastu. Ľudstvo sa má už tak dobre, že lepšie
sa mať nemusí (s výnimkou rozvojového sveta, ale oni planétu až tak neničia). Za
chvíľu sa nám môže stať, že sa dostaneme do bodu zlomu, z ktorého nie je
návratu. Písal som o tom starší blog.
„Keď
žiť Zero Waste je strašne zložité a časovo
namáhavé“...stretávate sa často
s takouto vetou? Čo zvyčajne odpovedáte?
Ani nie. Naši kamaráti väčšinou už Zerowaste
riešia. Keď sa stým niekedy stretnem
odpovedám, že to je len uhol pohľadu. Keby sme si všetky tie smeti mali
zahrabávať do vlastnej záhrady, tak by si rýchlo rozmysleli, koľko ich
vyprodukujeme. A myslíte, že by bol rozdiel, keby sme zahrabali zvlášť plast, kov, papier a tetrapack? Naša záhrada by bola rovnako znehodnotená! Prečo nám to nevadí keď je tá kopa smetia na cudzom pozemku? My sme súčasťou tohto sveta, zem je súčasťou nás. To rozdeľovanie a slepota voči tomuto vzájomnému vzťahu je dôvod prečo si pílime konár pod nohami.
Čo
by ste odporučili ako prvý krok pre
tých, ktorí o tento životný štýl majú záujem a nevedia kde začať?
Choďte postupne po hlavných témach: oblečenie,
stravovanie, doprava, bývanie. Začnite
s úprimnou pozornosťou: načo používam toto? Potrebujem tamto? Viem si toto
vyrobiť? Viem niečo zohnať z bazošu, alebo od suseda?
Ako
teda žiť a nakupovať Zero Waste? Dokážem nakúpiť Zero Waste aj
v bežných supermarketoch?
Áno. Už som videl aj na supermarketovej váhe možnosť
vynulovať váhu na vlastný obal! To je super. Viete chodiť s vlastnými
taškami. Viete nakupovať veľké balenia. Viete nakupovať iba to čo naozaj
potrebujete. Prečo potrebujeme mikroténový sáčok na 2 rožky a na druhý deň opäť? Prečo potrebujeme sáčok na mrkvu? Prečo nakupovať balené jablká, keď hneď vedľa sú aj voľné na váhu?
Zero Waste je “finančne náročný štýl” - je to pravda alebo mýtus?
Mýtus. Second hand je vždy lacnejší ako nové veci. BezObalové obchody môžu byť mierne drahšie ako veľké hypermarkety, ale keby do ceny tovaru v hypermarkete bola započítaná aj uhlíková daň o ktorej sa hovorí, tak by hypermarketové ceny boli naopak vyššie ako z BezObalových obchodov.
Aké
sú aktuálne trendy v Zero Waste u nás
a vo svete? Čo je najväčšia novinka o ktorej ste sa poslednú dobu dočítali/dozvedeli/uplatnili
v praxi?
Nesledujeme trendy. Skôr rozmýšľame čo
doma používame a v obchode to ešte nemáme. Naše momentálne novinky sú nakličovacia miska
a čokoláda na váhu.
S čím
vieme začať už dnes bez nejakej väčšej námahy? S čím viem
začať už v tejto sekunde a robiť to inak, aby som pomohol planéte?
Nekupovať
podľa noviniek a módy, ale podľa skutočnej potreby. Móda nás ovplyvňuje!
Nie len v oblečení. Módne/moderné nakupujeme aj vybavenie kuchyne, alebo elektronické gadgety... Nieriešte
trendy, novinky, hit veci. To je všetko len marketing. Opäť nová vec, ktorá sa
potrebuje uchytiť na trhu. To je presne tá cesta neustále hospodárskeho rastu,
ktorá nás vedie do slepej uličky.
Aj
keď v dnešnej dobe už vidíme zvýšený záujem o Zero Waste produkty, obchodíkov
je stále málo. Máte prehľad o svojej „konkurencii“
v regióne/okolí/na Slovensku?
Áno,
len ich nevnímame ako konkurenciu. Robili sme stretnutie bezobalových obchodov
a bolo to veľmi milé a prospešné stretnutie. Tento rok sa nekoná,
kvôli pandemickým opatreniam. S výnimkou Bratislavy v jednom meste zvyčajne nieje viac ako jeden obchodík, takže konkurencia to naozaj nie je. Skôr
podpora, pretože s osvetou prichádza aj rozvoj.
Aké
produkty ľudí najviac prekvapia/šokujú, že sú „škodlivé“ pre
prírodu a doteraz si to ani neuvedomovali (tyčinky do uší, zubné kefky...)?
Nerobili
sme si prieskum. Ale tipujem, že to budú presne takéto maličkosti, nad ktorými
sa príliš nezamýšľame. PET fľašky sú veľké a viditeľné, ale zubnú niť rieši
oveľa menej ľudí. Čo sa mi snažíme ľudom vysvetľovať je, že BIO produkty nie sú primárne
o našom zdraví. Nemali by sme ich kupovať, pretože chceme zdravo žiť. Oni
sú hlavne o spôsobe pestovania. Bio produkcia je oveľa šetrnejšia
a tým pádom dlhodobo udržateľná. Konvenčná produkcia spôsobuje veľa neblahých
efektov ako erózia pôdy, úhyn včiel, chemizáciu podzemných vôd
a podobne.
Janči Valkovič pre Dobrý kraj a Za horami za dolami