Krajina pôvodu
Česko
Alergény
môže obsahovať stopy arašidov, orechov, sezamu a siričitanov

Priemerná výživová hodnota na 100g

Energetická hodnota [kcal]
534
Energetická hodnota [kJ]
2234
Tuky [g]
42,2
- Z toho nasýtené mastné kyseliny [g]
3,7
Sacharidy [g]
28,9
- Z toho cukry [g]
1,6
Vláknina [g]
27,3
Bielkoviny [g]
18,3
Soľ [g]
0,075
Distribútor
Actinidia, s.r.o.

Ľanové semienka údajne pochádzajú z Babylonu a po prvýkrát ich ľudia využívali asi 3000 rokov pred Kristom. V ich zázračnú silu pre zdravie človeka veril už vo 8. storočí Karol Veľký a dnešní vedci mu dávajú za pravdu.

Ľan a naše zdravie

Ľanové semienko je zložené zo 42% tukov a 28% vlákniny. Nachádzajú sa v ňom dve esenciálne polynenasýtené mastné kyseliny (linolová kyselina: omega-6 a alfa-linolénová kyselina: ALA), ktoré si naše telo nie je schopné vytvoriť samo. Práve časť týchto látok sa premení na prostaglandíny a tie zabíjajú rakovinové bunky. Ľanové semienko je potravina s obrovským obsahom biologicky aktívnych látok ako vápnik, železo, draslík, zinok, vitamín E, niacín, vysoký obsah omega -3 mastných kyselín. Na ľudský organizmus má celú škálu pozitívnych účinkov – prevencia a liečba rakoviny, prevencia a liečba zvýšeného krvného tlaku, ischemickej choroby srdca, podpora imunity, hygiena hrubého čreva, upokojuje sliznicu žalúdka, lieči žalúdočné vredy, zvonku priložené zastavuje bolesť. Mnohé tieto účinky dosiahne už denná dávka 2-4 čaj. lyž. mletého semena. Ak semienko nerozžujete (nepomeliete) prečistí Vám síce črevo, ale nevyužijete nič z jeho obsahu.

V kuchyni

Celé ľanové semená môžete použiť pri pečení na posypanie pečiva či napríklad do šalátov. Pomleté využijete možno o niečo jednoduchšie – môžete ich totiž pridať do múky pri pečení.

Ľanový sliz: 2 PL semienka (celé) necháme pár hodín postáť v pohári vody a potom počas dňa vypijeme alebo pridáme do jedla. Celé semienka pridávame tiež do šalátov, omáčok, kaší a cestovín....

Semienka zbavujú bolestí vnútorných orgánov. Obklad si pripravíme jednoducho: ľanové semienka, pomleté či celé vložíme do pláteného vrecúška, ktoré na desať minút ponoríme do horúcej (ale nie vriacej) vody. Necháme odkvapkať a čo najteplejšie prikladáme na bolestivé miesto.

Pri liečbe kašľa: 4 polievkové lyžice semienka zalejeme cca 2 deci horúcej vody. Necháme postáť 2-3 hodiny. Precedíme a osladíme medom. Dávka pre deti je jedna čajová lyžička a pre dospelých 1 polievková lyžica 4-5 krát denne. 

Na podporu hnisania (napr.na vredy): uvaríme ho vo vode na hustú kašu, necháme trochu vychladnúť a zabalíme do bavlnenej látky, prikladáme na boľavé miesto.

Pre zaujímavosť

Jeden z veľmi dôležitých a ďalekosiahlych medicínskych objavov 20. storočia urobila v roku 1951 nemecká biochemička Dr. Johanna Budwigová, PhD., patriaca medzi významné európske autority v oblasti tukov a výživy. Doktorka Budwigová pozorne študovala vzorky krvi svojich pacientov a hľadala súvzťažnosť medzi kvalitou u chorých a zdravých ľudí. Po preštudovaní tisícok krvných vzoriek objavila rozdiel spočívajúci v tom, že zdraví ľudia mali v krvi vyšší obsah tukov omega-3 ako chorí, nevyhnutných pre správnu činnosť organizmu. Začala teda hľadať najlepšiu cestu ako získať tuky omega - 3, ktoré by sa vhodne rozpúšťali v ľudskom organizme . Po mnohých experimentoch zistila, že vynikajúcim zdrojom tukov typu omega- 3 sú drobučké semienka ľanu. Doktorka Budwigová ďalej zistila, že vážne chorí pacienti na rakovinu, na rozdiel od zdravých, mali v krvi nedostatok niektorých dôležitých esenciálnych látok nazývaných fosfatidy a lipoproteíny. Ak však tieto prírodné zložky podávala svojim pacientom počas troch mesiacov, nádory u nich postupne ustúpili, slabosť a anémia sa stratila a obnovila sa im životná energia.

Recept podľa Dr. Johanny Budwigovej

150 g cottage cheese, 3 PL ľanového oleja, 1-2 PL čerstvozomletých ľanových semien a štipka čili papriky. Pri miešaní v mixéri pridať toľko vody, aby zmes zmäkla a mala krémovú konzistenciu. [zdroj]

Ľan hnedý

  • 1.86€

Viac informácií o obaloch.

  • Dostupnosť: Skladom