Krajina pôvodu
Argentína

Priemerná výživová hodnota na 100g

Energetická hodnota [kcal]
524
Energetická hodnota [kJ]
2194
Tuky [g]
31,4
- Z toho nasýtené mastné kyseliny [g]
20,36
Sacharidy [g]
37,5
- Z toho cukry [g]
1
Vláknina [g]
33,7
Bielkoviny [g]
21,2
Soľ [g]
0
Distribútor
Actinidia, s.r.o.

Chia semená boli tajnou “super potravinou” už v dobách starodávnych civilizácií (aztékov, mayov). Rastie najmä v horských oblastiach Mexika a Južnej Ameriky. Chia ( celé semená Salvie Hispanica) je trvalá a k prostrediu priateľská potravina. Lístky obsahujú vysoký podiel oleja, ktorý je zároveň veľmi účinný repelent proti hmyzu a vďaka tomu, nie sú nutné žiadne pesticídy pri jej pestovaní. V našich oblastiach sa pestovať nedá. Chia na pestovanie potrebuje v noci väčšiu zimu a cez deň väčšie teplo.

Chia semienka a naše zdravie

Semená majú bohaté zásoby antioxidantov, minerálnych látok, esenciálnych aminokyselín, omega-3 mastné kyseliny, vlákninu, kalcium, vitamín B a C, fosfor, železo. Pripisujú sa im mnohé zdravotné benefity, hlavne budovanie tenkých svalových vlákien, podpora kardiovaskulárneho systému, stabilizácia hladiny cukru v krvi, udržiavanie energie počas celého dňa. Ich pravidelná konzumácia zlepšuje pleť, vlasy a nechty. Využívajú sa dokonca aj pri chudnutí, pretože obsahujú minimum sacharidov, rýchlo zasýtia, majú vysoký obsah vlákniny a blokujú vstrebávanie kalórií. Majú blahodárny vplyv na zlepšenie stolice, plynatosť a podporujú trávenie. Pomáhajú telu zbaviť sa odpadových látok. 

POZOR - Chia semienka znižujú krvný tlak, preto by ich opatrne mali konzumovať ľudia s nízkym krvným tlakom. Ľudia, ktorí majú srdcové problémy, alebo užívajú lieky na riedenie krvi, by nemali chia semienka konzumovať vôbec!

V kuchyni

Chia nemá žiadnu chuť, tým pádom je vhodná do akéhokoľvek jedla. Ideálne je konzumovať celé Chia semienko, nakoľko celé prechádza traktom a zároveň tým čistí črevá. Máyovia si semienko dávali do vody, vytvoril sa tak gel, ktorý si ochutili citrónom ( nápoj chia fresca ). Alebo kúsali celé suché Chia semienka.

Nie však každému je príjemné zjesť celé semienko a preto ho môžete jemne popražiť a pomlieť. Popražiť preto, lebo Chia je olejnatá a jemným popražením sa lepšie melie. Môžete si s ním posypať akékoľvek jedlo. Ak ste sa rozhodli pridať Chia do pečenia, pečením Chia získa jemnú chuť orechov. Chia nestráca na hodnote mletím ( aj keď je dlhšie pomletá ) ani pečením.

Ich unikátna schopnosť viazať na seba vodu sa využíva pri zahusťovaní. Či už pomleté na prášok alebo vcelku, je možné ich použiť na zahustenie fašírok namiesto strúhanky, do prívarkov, ako obaľovaciu zmes na mäso či do pečenia namiesto vajíčka.

Doporučená denná dávka je 15 g (jedna kopcovitá polievková lyžica).

Chia semienka

  • 7.20€

Viac informácií o obaloch.

  • Dostupnosť: Skladom