Kokosový orech je druh ovocia, dutý nepukavý plod kokosovníku orechoplodého s tvrdou škrupinou na povrchu, bielou dužinou a kokosovou vodou, ktorú obsahuje vnútri. Rastie na kokosových palmách, prevážne v prímorských regiónoch Ázie, strednej a južnej Ameriky, Afriky a v Tichomorí.  Jedná sa v súčastnosti o jedno z najväčších semien na svete, ktoré slúži k rozmnožovaniu rastliny. Z botanického hľadiska je plod kokosovníku kôstkovica, nie orech. 

Kokosovník je známy  už asi 3000 rokov, ale jeho pôvod je doteraz zahalený tajomstvom. Kokosové plody sa môžu plaviť po vlnách oceánu tisíce kilometrov a šíriť sa po mori z jednej  pevniny na druhú, bez toho aby stratili schopnosť vyklíčiť. Preto nie je možné určiť, odkiaľ presne  kokosovník pochádza. Do Európy sa dostal vďaka slávnemu moreplavcovi Vascovi de Gama, ktorý ho sem priniesol z Indie.

Kokos a naše zdravie

Pravidelným používaním strúhaného kokosu do jedál si zlepšíte celkové zdravie, preventívne sa uchránite od mnohých civilizačných chorôb a viete s ním aj rýchlejšie schudnúť. Obsahuje bielkoviny, sacharidy, železo, vápnik, horčík, fosfor, draslík, mangán, meď, zinok, sodík, omega 6 kyseliny, vitamíny B, C, kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú, no v menšom množstve než iné orechy a semená. Silne podporuje imunitný systém, má antiseptické protizápalové účinky, podporuje trávenie, zlepšuje vyprázdňovanie,  odstraňuje vysoký cholesterol, dopĺňa do tela dobrý rastlinný tuk a normalizuje hladinu cukru v krvi. Konzumácia kokosu je vhodná pri odvápnení kostí, lámavosti vlasov a nechtov, osteoporóze a bolestiach pohybového systému spôsobené preťažovaním alebo zvýšeným svalovým napätím. 

Nasýtené mastné kyseliny

Pretože väčšinu mastných kyselín v kokosovom orechu tvoria nasýtené, mnohí odborníci na výživu sa domnievajú, že konzumácia kokosu môže podporovať tvorbu cholesterolu a vznik arteriosklerózy, rovnako ako nasýtené mastné kyseliny v živočíšnych tukoch. To ale nie je pravda, pretože na rozdiel od tukov živočíšneho pôvodu obsahujú molekuly kokosu 6 až 14 atómov uhlíka. Tieto krátke a stredne dlhé reťazce mastných kyselín nezvyšujú hladinu cholesterolu, aj keď sú nasýtené. Živočíšne tuky sú väčšinou dlhé reťazce nasýtených mastných kyselín, ktoré človeku nerobia dobre, napríklad zdraviu veľmi škodlivá kyselina stearová, tvorí až 18 atómov uhlíka.

V kuchyni

Kokos chips sa dá pojedať aj samostatne miesto klasických zemiakových čipsov. Smelo si ho môžete pridať do jogurtov, kaší, tvarohu, mliečnych či ovocných koktailov, ovocných šalátov alebo omáčok.  Pridáva sa najmä do zákuskov, no skvelú chuť má aj kokosová polievka, či rôzne omáčky na mäso alebo cestoviny. Skvelú kombináciu pri varení vytvára spolu s kokosom napríklad zázvor, kurkuma, či kari korenie.

Pre zaujímavosť

V sanskrite, jazyku starovekej Indie sa kokosová palma nazýva Kalpa vriksha, čo v preklade znamená „strom, ktorý dáva všetko potrebné pre život“. Nie je to vôbec nadnesené, pretože celé generácie Indonézanov prežili len vďaka kokosovým orechom. Tieto úžasné plody poskytujú tekutinu pre uhasenie smädu, dužinu ako výživnú potravinu, z kokosových vlákien sa vyrábajú povrazy, kefy... . Kmene a listy kokosovej palmy slúžia k výrobe sandálov, látok a k výstavbe obydlí.


Kokos chips BIO FAIRTRADE

  • 9.24€

Viac informácií o obaloch.

  • Dostupnosť: Skladom
Krajina pôvodu
Srí Lanka
Kvalita
BIO

Priemerná výživová hodnota na 100g

Energetická hodnota [kcal]
675
Tuky [g]
64.6
Sacharidy [g]
8.5
Bielkoviny [g]
6,9
Vláknina [g]
15.9