Quinoa pochádza z južnej Ameriky - pestuje sa prevažne v Peru a Bolívii, odkiaľ sa exportuje do celého sveta. Quinoa je andská plodina, ktorá pochádza z oblasti jazera Titicaca v Peru a Bolívii. Názov plodiny pochádza z kečuánskeho slova “Kinwa”, ktoré bolo odvodené do španielčiny. Ide o takzvanú pseudoobilninu, teda rastlinu, ktorá nepatrí do rodiny obilnín, ale používa sa rovnakým spôsobom. Je príbuznou červenej repy, špenátu a láskavca.

Quinoa a naše zdravie

Je to kompletný zdroj bielkovín a ako jedna z mála plodín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. Obsahuje málo kalórií a sacharidov. Neobsahuje lepok, je bohatá na vlákninu a škrob, ktoré sú ideálne pre trávenie. Obsahuje 2x viac vlákniny, ako ovsené vločky. Je zdrojom horčíka, ktorý je prospešný pre kardiovaskulárny systém a uvoľňovanie ciev. Obsahuje vysoké množstvo stopových prvkov, ktoré sú dôležité pri raste svalovej hmoty. Vďaka obsahu draslíka pomáha prečerpávať tekutiny z krvného obehu do svalov a predchádzať tak kŕčom po cvičení. Detoxikuje telo od škodlivín, podporuje trávenie, prečisťuje hrubé črevo, pôsobí ako prevencia rakoviny hrubého čreva, znižuje cholesterol, pôsobí ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení, podporuje tvorbu kostného tkaniva, eliminuje migrény, podporuje tvorbu svalovej hmoty a postupne uvoľňuje energiu.

V kuchyni

Quinoa je najprv potrebné namočiť do vody, aby sa odstránili saponíny, ktoré obsahuje obal semienok. Nimi sa rastlina chráni pred nájazdmi vtákov. Quinoa dovážaná a predávaná v EU by už mala byť saponínov zbavená, ale nie je na škodu, ak ju aj tak pred spracovaním namočíte. Saponíny môžu spôsobiť žalúdočnú nevoľnosť a vracanie. Ich prítomnosť sa prejaví tak, že po namočení do vody začne peniť ako mydlo.

Varenie quinoa je veľmi jednoduché. Používa sa systém 2:1 (dva diely vody, mlieka, akejkoľvek tekutiny a 1 diel quinoa). Varíme približne 15 minút. Že je quinoa už uvarená zitíme tak, že sa klíčky oddelia od semien. Pokiaľ chceme quinoa použiť ako prílohu alebo do šalátu, netreba zabudnúť scediť vodu. Aby sa ešte dobre vysušila, môžeme ju znovu vložiť do teplého hrnca na 15 minút. Quinoa sa môže použiť rovnakým spôsobom ako iné obilniny. Vynikajúca je napríklad polievka z quinoa alebo quinoa kaša. Varí sa rovnako ako ryža. Nasladko, naslano, do omáčok, polievok, dokonca ako nápoj, všade je možné quinoa využiť.

Pre zaujímavosť

[zdroj]

Quinoa biela BIO

  • 9.60€

Viac informácií o obaloch.

  • Dostupnosť: Skladom
Krajina pôvodu
Ekvádor
Kvalita
BIO

Priemerná výživová hodnota na 100g

Energetická hodnota [kcal]
368
Tuky [g]
6.1
Sacharidy [g]
57
Bielkoviny [g]
14